2-تعمیر اتومبیل سواری درجه 2

اندازه گیری

1) ر این آچار مانند آچار رینگی است ولی سر آن میتواند جدا شود؟

الف) آچار تخت                ب) آچار بکس                ج) آچار یکسر رینگی              د) آچار فرانسه

2)ارتفاع گیره از سطح کارگاه باید چه اندازه ای باشد؟

الف) یک متر از سطح کارگاه

ب) بستگی به نوع کارگاه دارد .

ج) وقتی کارگر کنار میز می ایستد آرنج او روی گیره  برسد.

د) وقتی کارگر کنار میز می ایستد آرنج او زیر گیره روی میز کار باشد.

3) چرا در زمان خارج کردن برقواز داخل قطعه  کار آنرا باید در خلاف  عقربه های ساعت چرخاند؟

الف) برای اینکه لبه های برنده آن کند نشود .

ب) برای آنکه قطعه کارکاه کاملاً پرداخت شود.

ج) برای اینکه راحت تر بیرون  بیاید.

د) هیچکدام

4) بالترین دقت اندازه  گیری میکرومتر اینچی چه مقدار است؟

الف) 001/ 10 اینج             ب) 01/1 اینچ                ج) 1/ اینچ             د) هیچکدام

سیستم موتور

5) چنانچه پیستون  سیلندر سه موتور چهار زمانه  ،چهار زمانه ،چهار سیلندر خطی  به ترتیب احتراق 2-4- 3 ) درحال تخلیه باشد موقعیت سیلندرهای دیگر به ترتیب (1- 2- 4) عبارتند است از؟

الف) احتراق تراکم تنفس                    ب) تنفس تراکم احتراق

ج) تراکم احتراق تنفس                        د) تنفس احتراق تخلیه

 

6)شیری شدن روغن موتور به چه دلیل  می باشد؟

الف) آببندی نبودن سوپاپها                    ب) زیاد بودن روغن  موتور

ج) بر اثر ساسسدگی بوش سیلندر           د) سوختگی احتمالی واشر سر سیلندر

7)درحالت قیچی سوپاپها ،سوپاپهای موتور به چه حالتی می باشد؟

الف) هر دوسوپاپ بسته اند.                    ب) هر دوسوپاپ هوا بسته است.

ج) هر دوسوپاپ می توانند باز یا بسته باشند.              د) فقط سوپاپ هوابسته است.

8) نسبت تراکم عبارتست از:

الف)  حجم کل سیلندر بر حجم محفظه احتراق

ب) حجم محفظه احتراق بر حجم کل سیلندر

ج) حجم کل موتور بر حجم محفظه احتراق

د) حجم محفظه احتراق بر حجم کل

9) کورس پیستون یعنی چه؟

الف) طول پیستون از بالا به پایین                 ب) طول سیلندر از بالا به پایین

ج) حدفاصل بین نقطه مرگ بالا تا پایین           د) حد فاصل سر پیستون تا ته پیستون

10- جلو پیستون را چگونه تشخیص می دهیم.

الف) از روی فلش روی پیستون                          ب) از روی کلمه f

ج) از روی شیارهای ارتجاعی                           د) همه موارد 

11- کنترل لقی محوری میل لنگ را می توان  به چه روشی تعیین  کرد؟

الف) استفاده از ورق لاتون                    ب) استفاده  از میکرو متر و ساعت اندازه گیر

ج) استفاده از پلاستیک گیج                               د) تمام موارد

12- جهت چرخش میل لنگ را میتوان از روی چه چیزی تشخیص داد؟

الف) از روی شکل شاتون ها                                                 ب) از روی روغن برگردان ته میل  لنگ

ج) از نحوه قرار گرفتن پیستونها روی شاتون و سیلندر            د) از روی دنده های .............. و استارت

13- دلایل فرسودگی وسایش بیش از حدبالای سیلندر موتور درچیست؟

الف) تعمیر جهت پیستون                      ب) روغنکاری ناقص

ج) حرارت                                           د) هر سه  مورد ذکر شده سیستم روغنکاری

14- علت روشن شدن لامپ روغن  نشان چیست؟

الف) عدم وجود فشار در سیستم                               ب) ایراد از فشنگی روغن

ج) ایراد از سیم کشی                                            د) همه موارد

15- چرا سوراخ روی پای شاتون در سمت چپ میباشد؟

 الف) بخاطر فشار بیشتر در سمت چپ                   ب) بخاطر فشار کمتر در سمت چپ

ج) بخاطر طراحی کارخانه                                    د) هیچ کدام

16- در زمان تعمیرات خارهای روی یاتاقانها به کدام طرف  است؟

 الف) در یک طرف می باشد .                            ب) در دو طرف می باشد.

ج) فرق نمی کند                                             د) در دو سمت بالا می باشد.

17)در زمان  روشن بودن موتور وجود حبابها ی هوا در رادیاتورربعلت چیست؟

 الف) واشر سر سیلندر خراب است.                  ب) آب در رادیاتور جوش آورده است.

ج) ترموسات رادیاتور کار نمی کند.                    د) رادیاتور توسط رسوب مسدود گشته  است.

18)فیلتر روغن راباچه روشی در محل خود نصب می کنند؟

 الف) با دست              ب) با آچار فیلتر           ج) با آچار های مختلف              د) با آچار شلاقی

19) وظیفه ساچمه و فنر( سوپاپ اطمینان) در اوایل پمپ و یا میسر خروجی روغن چیست؟

الف) زیاد کردن فشار روغن در دور کم                ب) ثابت نگه داشتن فشار روغن در دوره های زیاد

ج) ثابت نگه داشتن تقریبی فشار روغن در دوره های مختلف و حرارت های مختلف

د) هیچ کدام

20) درصورت پایین آمدن  فشار روغن عیب را در چه قسمت هایی جستجو می کنیم؟

 الف) اول فشنگی روغن و بعد سیم کشی و بعد سوپاپ اوایل پمپ ویاتاقانها

ب) اول سطح ویسکوزیته روغن یعد یاتاقان ها

 ج) اول  اوایل پمپ بعد فشنگی روغن بعد سطح روغن

د) همه  موارد

سیستم خنک کاری

21) بخاری ماشین نیروی حرارتی خود را از کجا کسب  می کند؟

 الف) از گرمای آب رادیاتور جلو ماشین                     ب) از گرمای آب موتور وسر سیلندر

ج) از گرمای روغن                                                   د) از گرمای الکتریسته 

 22) درصورت نبودن سوپاپ خلاء در رادیاتور چه اتفاقی می افتد؟

الف) رادیاتور ترک می خورد                   ب) رادیاتور می شکند

ج) رادیاتور سرخ می شود.                      د) رادیاتور مچاله  می شود.

23) دلیل وجود پروانه در سیستم خنک کننده چیست؟

 الف) مکش بهتر هوا                ب) دمش بهتر هوا            ج) زیبایی  موتور           د) هرسه  مورد ذکر شده

24) چنانچه  در اول استارت  زدن صدایی از تسمه شنیده شود چه مشکلی  دارد؟

 الف) تسمه شل می باشد                      ب) تسمه سفت  می باشد

ج) تسمه متناسب بانوع ماشین نمی باشد             د) تسمه خسبس قوس دارد

سیستم سوخت رسانی

25) وظیفه ونتوری  درکاربراتور چیست؟

 الف) ازدیاد سرعت وازدیاد فشار                    ب) کاهش سرعت وازدیاد فشار

ج) ازدیاد سرعت و کاهش فشار                    د) کاهش سرعت و کاهش فشار

26- هنگام  کشیدن ساسات فلوتی پیکانی چه اتفاقی  می افتد؟

 الف) بنزین زیاد می شود.                  ب) هوا کم  می شود.

ج) بنزین کم می شود                         د) هوازیاد  می شود.

27) دمپر بالای کاربراتور پیکان چه کاری انجام می دهد؟

الف) باعث خاموش شدن موتور در دور آرام می شود.

ب) لاعث کمک به گازدادن و سبقت گرفتن می شود.

ج) باعث حرکت بهتر در جاده های سرازیر می شود.

د) همه موارد

28) درصورتیکه بنزین در داخل مخزن روغن وارد شود اشکال از چیست؟

الف) شیطانک پمپ شکسته  است                         ب) پرده دیافراگم پمپ بنزین سوراخ است.

ج) سوپاپ ورودی پمپ خراب است .                        ) سوپاپ خروجی پکپ خراب است.

29) کدامیک  از موارد زیر مربوط به مخلوط سوخت و هوا در زمان ساسات می باشد؟

الف) یک گرم بنزین 18 گرم هوا                  ب) یک گرم بنزین 8 گرم هوا

ج) یک گرم بنزین 12 گرم هوا                      د) یک گرم بنزین 16 گرم هوا

سیستم جرقه

30) برای بدست آوردن یک باطی 24 ولت چگونه عمل  می کنیم؟

 الف) 2 تاباطری 12 ولت راسری می کنیم.                  ب) 2 تاباطری 12 ولت را موازی  می کنیم.

ج) 2 تاباطری 12 ولت راسری موازی می کنیم.              د) فرقی نمی کند.

31) در اتومبیل هایی  که سیستم خنک کننده آبی دارند معمولا از چه شمعی استفاده  می شود؟

 الف) شمع پایه بلند                   ب) شمع پایه کوتاه

ج) شمع پایه  متوسط                   د) بستگی به طراحی کارخانه  دارد.

32) آدوانس اولیه چگونه  و درچه زمانی  تنظیم می شود؟

 الف) بصورت دستی و در زمان درجا کارکردن  موتور

ب) بصورت دستی و در دوره های متوسط

ج) بصورت اتوماتیک و در زمان درجاکارکردن موتور

د) بصورت اتوماتیک و در تمامی گارهای موتور

33) درچه زمانی  عمل از بین رفتن میدام مغناطیسی مدار اولیه کوئل صورت  می گیرد؟

الف) در زمانیکه پلاتین ها از هم جدا میشوند                ب) در زمانیکه پلاتین ها رویهم می نشینند.

ج) در زمانی که پلاتین هاباز و بسته  می شوند.                  د) همه موارد

34) درچه صورتی داول زیاد می شود؟

 الف) اگر دهانه  پلاتین کمتر از حد تنظیم  گردد.            ب) اگر دهانه  پلاتین کاملابازشود.

ج) اگر دهانه پلاتین بیش ازحد تنظیم می گردد.                  د) هیچکدام

سیستم انتقال قدرت

35) گیربکس های سنکرون چه قطعات اضافی نسبت به دیگر گیر بکس هادارند.

الف) دنده برنجی                        ب) نوعی خاص  ازخارموشکی

ج) نوعی ماهک خاص                د) میل  ماهک

36) علت بریدن چهارشاخ گاردان  چیست؟

 الف) خرابی  گاردان                ب) معیوب شدن کاسه ستچمه و خرابی  ساچمه های گاردان

ج) باگاز کم حرکت کردن         ج) خشک شدن کاسه ساچمه و خرابی  ساچمه های گاردان

37) علائم ضعیف بودن فنر وساچمه ماهک چیست؟

الف) بیرون زدن دنده                   ب) نامیانی دور دنده ها

ج) دنده  معکوس کشیدن                   ج) همه موارد

38) درگیر بکس پیکان چند عدد کشوئی و تودلی وجود دارد؟

الف) دو تودلی و دوکشویی                    ب) دوتودلی وچهار کشویی

 ج) دو تودلی و یک عدد کشویی              د) سه تودلی و چهار کشویی

 سیستم ترمز

39) چنانچه لوازم سیلندر اصلی عوض شود چه قسمت هایی هواگیری می شود؟

 الف) فقط بوستر                  ب) فقط سیلندر اصلی              ج) هرچهار چرخ               د) چرخهای جلو

40) بوستر ترمز در اثر چه چیزی عمل می کند.

الف) افزایش فشار و افزایش خلاء               ب) کاهش فشار و کاهش خلاء

ج) کاهش روغن ترمز                                 د) افزایش روغن ترمز

 

 

1-تعمیر اتومبیل سواری درجه 2

1 )  روبرو و مقابل هم قرارنگرفتن علامت روي چرخ دنده هاي ميل لنگ وميل سوپاپ باعث ......................

1-ايجادسروصدا مي شود                                                     2- بهم خوردن تايمينگ موتور مي شود

3- بهم خوردن فيلر وتنظيم سوپاپ ها مي شود                        4- كارنكردن اويل پمپ ودلكو مي شود

2 ) دليل آوانس بازشدن سوپاپ دود كدام است ؟

1- ازدياد گشتاور موتور   2- كاهش دور موتور        3- گرم نشدن موتور   4- ازدياد راندمان حجمي موتور

3 ) اگردرلبه داخلي رينگ پيستون شيارايجاد شده باشد ، اين رينگ دركدام شيار پيستون قرار مي گيرد ؟

1- اول                            2- دوم                               3- سوم                                4- چهارم

4 ) درپيستون هاي شكاف دار T   شكل ، شيارعمودي :

1- به انبساط حرارتي تاج پيستون مربوط مي شود .             

 2- سد حرارتي مي باشد وازانتقال حرارت به دامنه پيستون جلوگيري مي كند .

3- ضمن ايجاد حالت ارتجاعي در بدنه پيستون ، درحالت انبساط ، قسمت راهنماي پيستون را محافظت مي كند .

4- به انبساط و انقباض ربطي ندارد .

5 ) سائيدگي بادامك هاي ميل سوپاپ باعث ....................................

1- افزايش زمان باز بودن سوپاپ مي شود.                                                 2- كاهش لقي سوپاپ مي شود

3- افزايش درجه حرارت نرمال موتورودرنتيجه افزايش راندمان حجمي موتور مي شود

4- كاهش مقدار باز بودن سوپاپ مي شود

6 ) نسبت دندانه هاي چرخ دنده ميل لنگ به دندانه هاي چرخ دنده ميل سوپاپ برابر ........................... است .

1- يك به يك                       2- دو به يك                        3- دو به دو                        4- يك به دو

7 ) رينگ كمپرسي باعث جلوگيري از ..............................  مي شود .

1- نفوذ روغن به محفظه احتراق                                             2- نفوذ كمپرس موتور به محفظه كارتر

2- نفوذ كمپرس موتور به محفظه كارترواتاق احتراق                 3- هدايت روغن به محفظه كارتر

8 ) اختلاف قطر سيلندر بوسيله ........................... قابل اندازه گيري است .

1- لبه بالايي سيلندر          2- ميكرومترساعتي              3- كوليس معمولي             4- ميكرومترخارج سنج

9 ) اگرلقي سوپاپ كمترازحدمجازباشد ..............................

1- سوپاپ زودترباز مي شود                                                       2- سوپاپ ديرتر باز مي شود .

3- سوپاپ زودتر بازوديرتربسته مي شود                                     4- زمان نشست سوپاپ بيشتر مي شود

10 ) دليل بوجود آمدن اسيدسولفورو وايجاد محيط اسيدي درموتور چيست ؟

1- عدم تخليه گازهاي زيرپيستون وتركيب با هواي مرطوب وبخارروغن

2- گوگرد موجود دربنزين وتبديل آن به اكسيد گوگرددراثراحتراق وتركيب با بخار آب

 3- سوختن روغن موتوربه دليل روغن سوزي موتور                             4- موارد    «  1  »  و    «  2  »

11 ) اگرپشت ياتاقان عدد      .030حك شده باشد ، ميل لنگ تراش ............................ مي باشد ؟

1- اول               2- دوم                 3- سوم                4- بستگي به نوع تراش ( اينچي يا ميلي متري ) دارد

12 ) دريك موتورتك سيلندر، حجم جابجايي پيستون  54  اينچ مكعب وحجم اتاق احتراق  9  اينچ مكعب مي باشد، نسبت تراكم اين موتور چقدر است ؟

1-  7:1                                 2- 8:1                                       3- 9:1                                 4- 6:1

13 ) ميزان سايش در كدام قسمت ازديواره سيلندربيشتراست ؟

1– درنزديكي نقطه مرگ بالا                                                        2- درنزديكي نقطه مرگ پايين                                                                        3- وسط سيلندر                                                                       4- بستگي به جنس رينگ كمپرسي دارد

14 ) گشتاورمورد نيازبراي سفت كردن پيچي 3 / 8  كيلوگرم متر مي باشد ، اين گشتاوربرحسب پوند فوت چقدر است ؟

1- 45                                       2- 52                                     3- 60                                 4- 64

15 ) خلاصي بيش ازحدمجازبوش ميل سوپاپ با محورميل سوپاپ باعث ........................ مي شود .

1- بالارفتن فشارروغن                                                                      2- پايين رفتن فشارروغن               3- تأثيري درفشارروغن ندارد                                                            4- افزايش لقي طولي ميل سوپاپ

16 ) تراش بيش ازحد سر سيلندرباعث ............................. مي شود .

1- افزايش حجم محفظه احتراق وافزايش فشارتراكم                                2- كاهش خودسوزي

3-كاهش حجم محفظه احتراق                                                              4- موارد « 1 » و « 2 »

17 ) دريك موتورچهارزمانه چهارسيلندر با ترتيب احتراق 2-4-3-1 ، چنانچه سيلندر 2 درحال تراكم باشد ، سيلندر 3 چه كاري انجام مي دهد ؟

1- مكش                             2- تراكم                                    3- احتراق                              4- تخليه

18 ) كدام گزينه مربوط به واحد فشار نمي باشد ؟

1- بار    Bar                      2- نيوتن   N                              3- اتمسفر  At                        4- Psi

19 ) قطرپيستون يك موتور چهارسيلندر، چهارزمانه 80 ميلي متر و كورس پيستون آن 100 ميلي متر است ، حجم جابجايي سيلندر ........................ ليتر مي باشد .

1- 12                                 2- 4                                          3-  5 / 0                               4-  8 

20 ) لقي طولي ميل لنگ ، چگونه كنترل مي شود ؟

1- بوسيله كاسه نمد هاي جلو وعقب ميل لنگ                              2- بوسيله ياتاقان هاي ثابت ميل لنگ

3- بوسيله لنگ هاي ميل لنگ                                                     4- بوسيله بغل ياتاقاني

 

               

21 )  كدام عامل دركاهش ضريب اصطكاك سيستم كلاچ تأثيردارد ؟

1 - خرابي ذغال كلاچ                                                                              2-  سائيدگي محوردوشاخه كلاچ

3 - ضعيف شدن فنرهاي لوله اي وديافراگمي                                                           4 - گردوغبار

22 )  آيا سائيدگي لنت صفحه كلاچ تغييري درمقدارخلاصي كلاچ ايجاد مي كند ؟

1-  مقدارخلاصي كمتر مي شود                                                             2- مقدارخلاصي بيشتر مي شود

3 - مقدارخلاصي تغيير نمي كند                                                            4-  مقدارخلاصي ابتدازياد وسپس كم مي شود

23) درزمان گرفتن پدال كلاچ فاصله بين ديسك وفلايويل :

1- كمترمي شود                2- بيشتر مي شود                  3-  كم وزياد مي شود                   4-  تغييري نمي كند

24 )  نازك شدن بيش ازحدلنت صفحه كلاچ موجب :

1- سخت جارفتن دنده ها مي شود                                                   2-  پايين آزادكردن صفحه كلاچ مي شود

3 - بالا آزادكردن كلاچ مي شود                                                    4-  هنگام حركت لرزش ايجاد مي كند

25) چراموقع بستن كلاچ اغلب ازيك محوركمكي استفاده مي شود ؟

1- براي اين كه محوركلاچ صدمه نبيند                             2-  براي اين كه صفحه كلاچ درمركزميل لنگ قرارگيرد

3- براي اين كه صفحه كلاچ باروغن ياچربي تماس پيدا نكند     4-  براي اين كه ديسك كلاچ را بتوان براحتي سواركرد

26) ضعيف شدن وشكستن ساچمه فنرماهك گيربكس باعث مي شود كه :

1- دنده مربوط به آن ماهك به سختي جابرود                      2-  دنده مربوط به آن ماهك به هنگام جازدن صداكند

3- دنده مربوط به آن ماهك خلاص نكند                            4 -  دنده مربوط به آن ماهك بعدازجارفتن دنده بيرون بزند

27) علت انتقال زيادترگشتاوردرجعبه دنده هاي نوع دنده مورب كدام است ؟

1- حركت طولي چرخ دنده هابرروي محور                               2-  حركت كشوئي چرخ دنده ها

3 - درگيري تدريجي وآرام چرخ دنده ها                                   4-  درگيري بيش از يك دندانه ازهردوچرخ دندانه

28) درجعبه دنده پيكان شرط بيرون آمدن محورورودي،خارج شدن كدام قطعه ازمحل خود مي باشد؟

1- محوراصلي                2-  دنده كيلومترشمار                  3- ماهك دنده عقب               4- محور هميشه گرد

29) براي سفت كردن مهره روي محوراصلي،چه عملي انجام مي شود،تاازچرخش محورجلوگيري شود ؟

1- باگيره محوررانگه مي دارند                                   2- باپيچ گوشتي دودنده رانگه مي دارند

 3- افزايش گشتاور ديفرانسيل                                    4- ايجاداختلاف دوردردوچرخ محورديفرانسيل درسرپيچ ها

30) چهارشاخ گاردان تاچند درجه انحراف رامي تواند تحمل كند؟

1-    15                                 2-     30                                3-      45                           4-    60

 

31) كدام قطعه امكان تغييرات طولي رابراي ميل گاردان فراهم مي كند ؟

1- دنده پي نيون                2-  دنده كرانويل                            3-  كوپلينگ كشوئي            4-  پولوس

32) دركدام نوع ياتاقان بندي پولوس ها ، وزن باراتاق ازروي پولوس حذف مي شود؟

1- تمام شناور                   2- نيمه شناور                              3-  يك دوم شناور          4- يك چهارم شناور

33) وظيفه دنده هاي هرزگرددرهوزينگ ديفرانسيل .................. است .

1- مساوي كردن دورچرخها                                                2- جلوگيري ازاعمال ضربه به پلوس ها درپيچ ها

3- دودنده را همزمان قفل مي كنند                                        4-  محورورودي رابين گيره محكم مي كنند

34 ) به چه دلیل سوراخ تعادل هوا روی درپوش مخزن روغن ترمز یا کلاچ پیش­بینی می­شود؟

1- خروج بخار روغن                                                                                     2- افت فشار پمپ­ها

3- تأثیر فشارجو بر سطح روغن                                                                 4-  جلوگیری از تبخیر روغن

35 ) درستی کار دستگاه کلاچ را در کدام دنده می­توان آزمایش کرد؟

1- در تمام دنده­ها                    2- در دنده یک                 3- در دنده معکوس                4- در دنده 2 و 3  

36 ) سوهانها از چه جنسی ساخته می­شود؟

1- فولاد فنر                              2- فولاد کربن­دار             3 - فولاد ابزار              4-آلیاژ آلومینیوم و چدن

 37 ) جعبه دنده در دنده چهارصدا می­کند عیب از چه قسمتی است؟

1- کشویی دنده چهار                                                                                  2- چرخ­دنده هرزه گرد

3- سنگرونیزه  دنده چهار                                                                          4- ضعیف شدن فنر زیر ساچمه­ها

38 ) برای آزمایش صحیح بسته شدن پینیون و کرانویل از چه وسیله­ای استفاده می­شود؟

1- ترک متر                  2- فیلر                   3- ساعت اندازه­گیر                    4- واشرهای فولادی مخصوص

39 ) آچار 20 میلیمتری معادل کدام آچار اینچی می­باشد.

1-    ًً(  )                                 2 -   ًًً(  )                                3-   ً(  )                                 4 -   ً(  )

40 ) منظور از تیغه اره 18 چیست؟

1- تعداد دندانه­ها در یک سانتیمتر                                                    2- طول تیغه اره برحسب سانتی­متر

3- تعداد دندانه در یک اینچ                                                                4- عرض تیغه اره برحسب میلیمتر

 

 

                                                 

                                                                                                                                             

                                    

                                                                                                                                             

خودروهای گازسوز

مقدمه:
تکامل و بهره گیری از موتورهای احتراق داخلی با چنان سرعتی صورت پذیرفته است که امروزه مهمترین ابزارهای تولید قدرت محسوب می شوند. اما عواملی مانند آلودگی محیط زیست به وسیله آلاینده های خروجی این موتورها و نیز به پایان رسیدن منابع نفت کره زمین در آینده نه چندان دور، ابهاماتی را فراروی استفاده از موتورها پدید آورده است. در راستای تأمین منابع جدید انرژی و توجه به مسائل آلودگی محیط زیست و استفاده بهینه از منابع سوخت موجود، موضوع استفاده از سوخت های جایگزین در موتورهای احتراق داخلی هر روز پراهمیت تر می شود.

یکی از سوخت های شناخته شده و جایگزین در این زمینه، گازطبیعی ( natural gas) است که به علت وجود منابع زیاد، می تواند پاسخی بر نگرانی های موجود باشد.

گازسوز کردن موتورهای درون سوز از همان بدو اختراع این موتورها مدنظر مخترعان آنها بوده است، به طوری که هم دیزل و هم اتو از سوخت گازی به عنوان سوخت اصلی موتورهای خود نیز استفاده نموده اند. امروزه مسأله گازسوز کردن موتورها ی احتراق داخلی، با روند فزاینده ای دنبال می شود.در حال حاضر ۳۰ درصد سازندگان موتورهای احتراق داخلی، موتورهای گازسوز نیز تولید می کنند و بیش از پنج درصد خودروهای جهان نیز از سوخت گاز استفاده می نمایند.

هر چند که گازسوز کردن موتورهای احتراق داخلی امروزه در بعضی از کشورهای دنیا با موفقیت به انجام رسیده است، اما کار نظری و تحقیقاتی در این زمینه هم چنان ادامه دارد.

 

انواع سوخت های گازی متداول

یکی از بهترین سوخت های جایگزین، سوخت گازی می باشد. این نوع سوخت ها در بعضی از مناطق جهان به میزان کافی در دسترس هستند و استفاده از آنها اقتصادی می باشد و نیز این سوخت ها مزایای جانبی دیگری نیز هم چون کاهش آلودگی محیط زیست به همراه دارند. سوخت های گازی متداول عبارتند از:

۱- گازطبیعی صنعتی Synthetic Natural Gas
2- گازطبیعی مایع
Liquid Natural Gas
3- گازطبیعی متراکم
Compressed Natural Gas
4- گازنفتی مایع
Liquified Petroleum Gas
5- بیوگاز
Bio Gas

علت اشاره به بیوگاز این است که آزمایش هاو تحقیقات موفقیت آمیزی برای به دست آوردنCNG از بیوگاز صورت گرفته است.

 

گازطبیعی فشرده

عناصر اصلی تشکیل دهنده CNG متان و تا حدی اتان است و همیشه به صورت گازی می باشد. از آن جا که در فشار اتمسفر انرژی موجود در گاز نسبت به حجم آن پایین است، بنابراین به منظور استفاده از این سوخت در قوای محرکه باید متراکم گردد تا انرژی کافی برای به حرکت درآوردن در آن ذخیره شود. بنابراین برای بهره گیری از گازطبیعی باید انرژی آن در واحد حجم به حدی برسد که مخزن موجود در خودرو بتواند برای طی مسافت معقولی کفایت نماید. لذا با متراکم نمودن گازطبیعی، گاز CNG حاصل می شودکه حتی در فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی می ماند.

 

مزایا ومعایب استفاده از سوخت های گازی

در بیان برتری سوخت های گازی می توان به مزایای زیر اشاره نمود:

۱- سوخت های گازی ارزان هستند و هم چنین ذخایر کشف شده آنها برای سال های متمادی پاسخگوی احتیاجات خواهند بود.

2- به لحاظ بالا بودن عدد اکتان سوخت های گازی، این سوخت ها از خاصیت ضدکوبش بهتری برخوردارند و احتراق کامل به وسیله آنها امکان پذیر است.

3- از آنجا که سوخت های گازی فاقد خاکستر ومواد زائد هستند واحتراق آنها کاملتر است، انتظار می رودکه آلودگی هوا کمتر شود.

4- در هنگام استارت موتور در حالت سرد، سوخت های گازی بهتر عمل می کنند (درموتورهایی که صرفا گازسوز می باشند)، زیرا برخلاف سوخت های مایع نیازی به تبخیر آنها نیست.

ضمنا استفاده از سوخت های گازی، محدودیت ها و معایبی را نیز به همراه دارد که از آن جمله عبارتند از:

۱- مخزن گاز جای اضافی اشغال می کند و بر وزن کل خودرو می افزاید.

2- محدوده عملکرد خودروها را محدود می سازد، ولی با توجه به این که در خودروهای بنزینی، گازسوز کردن خودور بدون هیچ گونه تغییری روی موتور صورت می پذیرد، می توان با استفاده از هر دو نوع سوخت به صورت بهینه، محدودیت ها را کاهش داد.

3- قدرت خروجی موتور و راندمان حرارتی آن کاهش می یابد.

4- این نوع موتورها (دوگانه سوز) که با کیت های مربوط همراه هستند، هزینه اول تقبل شده توسط خریدار را افزایش می دهند.

5- در حال حاضر به لحاظ این که مراکز سوخت رسانی، کم می باشند، مشتری در استفاده از این نوع خودروها دچار مشکل می شود.

 

معرفی اجزای مکانیکی سیستم سوخت رسانی گاز فشرده

اجزای سیستم سوخت رسانی گازفشرده به شرح زیر خلاصه می شوند:

1- مجموعه پرکن از بیرون و متعلقات ( Rehueling Valve and related Part)

پرکن یاشیر سوخت گیری وسیله ای است که از طریق آن سوخت به داخل لوله ها و مخازن گاز وارد می گردد.این قطعه همانند یک شیر یک طرفه عمل می کند و از برگشت گاز به سمت نازل سوخت گیری جلوگیری می نماید. این شیر می تواند در محفظه موتور یا به روی بدنه خودرو نصب گردد که در این صورت به آن پرکن از بیرون گفته می شود. محل نصب پرکن نباید در نزدیکی باطری باشد و باید به خوبی به بدنه محکم شود. ضمنا پرکن باید دارای درپوشی مناسب برای جلوگیری از ورود گردو غبار و ذرات خارجی باشد.

2- مجموعه مخزن گازطبیعی (CNG Cylinder)

در حال حاضر با توجه به محدودیت حجم خودروها و لزوم کاهش فضای مورد نیاز، جایگاه های سوخت گیری گازطبیعی، سه روش برای ذخیره گازطبیعی موجود می باشد. بهترین این روش ها، روشی است که با صرف حداقل هزینه، فضا و وزن ممکن، مقادیر بیشتری از این گاز را با ایمنی بیشتر ذخیره نماید. فشرده کردن گازطبیعی و ذخیره ی آن در دمای محیط و فشار بین۲۰۷بار الی۲۵۰بار در مخازن تحت فشار یکی از رایج ترین روش ها می باشد. این مخازن اغلب به شکل استوانه ای می باشند و باید در محل مناسبی در خودرو و به دور از ضربات احتمالی نصب گردند که به طور معمول در خودروهای سواری مخازن در صندوق عقب خودرو یا در زیرخودر نصب می گردند.

3- شیر یکطرفه (Non- Return Valve)

این شیر در مسیر بین لوله های پرکن تا مخازن و در نزدیکی مخازن نصب می گردد تا در صورت بروز مشکلی در این مسیر یا شکستن لوله بین پرکن تا مخازن از برگشت گاز از مخازن جلوگیری نماید.

4- شیرسر مخزن ( CNG Cylinder Valve)

این شیر به صورت دستی است و روی مخزن نصب می گردد. توسط این شیر می توان جریان گاز به داخل مخزن یا از مخزن به خارج آنرا مسدود نمود. لوله های فشار قوی گاز و اتصالات مربوط Hp Pipe با توجه به فشار بالایی که در سیستم وجود دارد، لوله و اتصالات به کار رفته در این سیستم همگی از نوع فولادی هستند و برای آب بندی مناسب از اتصالاتی که مجهز به ممگیهای تکی یا دوبل هستند استفاده شده است که قادر به تحمل فشارهای بالا می باشند.

5- شیردستی سرویس ( Manual Valve)

این شیر در قسمت محفظه موتور و قبل از رگولاتور قرار می گیرد. وظیفه این شیر مقطع کردن جریان گاز به صورت دستی در هنگام تعمیر قطعات پایین دست است.

6- فشار سنج ( Gas Manometer)

توسط این فشار سنج می توان فشار گاز داخل مخازن و سیستم را مشاهده کرد که به طور معمول بین صفر تا دویست و پنجاه بار درجه بندی شده است.

7- رگولاتور ( Regulator)

رگولاتور در سیستم کیت گاز وظیفه کاهش فشار گاز را برعهده دارد واین کاهش فشار به طورمعمول دو یا سه مرحله داخل رگولاتور با استفاده از دیافراگم هایی، خنثی می شود. با توجه به کاهش فشار گاز در مراحل مختلف رگولاتور به همراه آن کاهش دما، این حلقه باید مجهز به سیستم جبران دما باشد تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود. به همین دلیل از لوله های آب گرم رادیاتور برای گردش آب گرم استفاده می شود.

8- ریل انژکتور ( Gas Distributor)

انژکتورها به طور معمول برروی یک بلوکه نصب می گردند و از طریق این بلوکه گاز ورودی آنها تأمین می شود. ریل انژکتور باید در نزدیکترین مکان ممکن نسبت به محل ورود سوخت موتور نصب گردد و طول تمامی لوله های خروجی از ریل انژکتور که به نازل ها متصل می گردند باید یکسان باشند.

9- نازل ها ( Gas Nazzles)

نازل ها لوله هایی هستند که دارای قطر داخلی مشخصی می باشند و برروی منیفولد هوا یا سرسیلندر نصب می شوند. وظیفه آن رساندن سوخت به نزدیکترین محل در پشت سوپاپ ورودی هر سیلندر می باشد.

 

معرفی اجزای الکترونیکی سیستم سوخت رسانی گاز فشرده

اجزاء الکترونیکی سیستم سوخت رسانی گازفشرده را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

1- جعبه کنترل الکترونیکی (ECU)

این سیستم دارای یک جعبه کنترل الکترونیکی به صورت مجزا نسبت به حالت بنزینی می باشد.

2- ادوانسر (Timing Advance Processor)

به دلیل این که ماهیت سوخت به صورتی می باشد که نسبت به بنزین دارای احتراق کندتری است، بنابراین در خودروهای دوگانه سوز، زمانی که راننده سوخت گاز را انتخاب می نماید، باید سیستم جرقه ادوانس شود، لذا از چنین قطعه الکترونیکی استفاده می گردد که فرمان خود را از سنسور فلایویل دریافت می نماید.

3- امولاتور (Emulator)

درموتورهای دوگانه سوز، زمانی که راننده حالت گاز را انتخاب می کند، باید انژکتورهای بنزین از مدار خارج شوند تا سوخت بنزین به داخل موتور تزریق نگردد. این وظیفه برعهده ی امولاتور است که یک قطعه الکترونیکی می باشد.

4- سنسورها ( Sensors)

این سنسورها اطلاعات خاصی را ثبت می کنند و به عنوان ورودی های ECU ارسال می نمایند.از جمله آنها می توان به سنسورهای فشار گاز ورودی رگولاتور، دمای گاز ورودی موتور، فشار گاز ورودی موتور و اشاره کرد.

5- کلید تبدیل سوخت ( Fuel Change Over Switch)

این کلید به صورت یک مبدل برای تغییر نوع سوخت مصرفی استفاده می شود.